Transportul joacă un rol vital în viața noastră de zi cu zi. Pe măsură ce parcurgem din ce în ce mai multe distanțe, amprenta de carbon a activităților noastre de transport crește. Gazele naturale sunt o sursă de energie matură și un releu tehnologic pentru sectorul transportului și tranziția către o societate cu emisii scăzute de dioxid de carbon. Asigură o combustie curată și se bazează pe o tehnologie dezvoltată, accesibilă și competitivă, de aceea reprezintă una dintre soluțiile pentru o mobilitate cu emisii reduse de carbon.
Promovarea gazului natural, în stare lichefiată sau comprimată, ca sursă alternativă la carburanţii convenţionali, a fost inclusă inclusiv în strategia Uniunii Europene privind eficientizarea energetică şi scăderea emisiilor poluante, transpusă prin Directiva 2014/94/UE a Parlamentului European din 22 octombrie 2014 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (DAFI).
Aceste obiective pot stimula creșterea rolului gazelor naturale atât în transportul rutier, cât și în cel maritim. Gazele naturale sunt disponibile ca soluții pentru transport sub forma gazelor naturale comprimate (GNC) și a gazelor naturale lichefiate (GNL). În sectorul rutier, acestea pot fi utilizate atât la vehiculele mici (doar GNC), cât și la camionete, autobuze sau mijloace de transport greu de marfă (atât GNC, cât și GNL). GNL este un combustibil alternativ și pentru industria navală, datorită lipsei emisiilor de sulf.
Ținta Green Deal pentru transport
Transportul generează în prezent circa un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din UE, potrivit datelor oficiale ale Comisiei Europene. În acest context, Green Deal urmărește o reducere a acestei cantități cu 90% până în 2050. Perioada de timp 2020 – 2030 aduce influențe de noi tehnologii, fără însă a elimina carburanții tradiționali de pe lista hidrocarburilor, ceea ce înseamnă că, în viitor, un mix echilibrat va asigura securitatea energetică și un transport sustenabil. Una dintre sursele promovate în cadrul mix-ului energetic este gazul natural, o sursă curată cu perspective eficiente pentru intervalul 2030 – 2050 în contextul decarbonizării, fiind o soluție de combustibil pentru o tranziție asumată.
Vehiculele care folosesc gaze naturale emit cu până la 23% mai puțin CO2 decât mașinile convenționale. Datorită impactului redus asupra calității aerului în aglomerările urbane, vehiculele pe gaze naturale sunt utilizate în mod special în transportul comun urban. De asemenea, emisiile de SOx, NOx și monoxid de carbon și pulberile în suspensie pot fi reduse în mod semnificativ prin utilizarea vehiculelor pe gaze naturale.
The Natural & bio Gas Vehicle Association (NGVA Europe), o asociație care promovează utilizarea gazelor naturale și regenerabile drept combustibil de transport, arată că gazele naturale oferă de asemenea sinergii importante cu biometanul din deșeuri și biomasă, ori cu gazul sintetic produs din energia eoliană sau fotovoltaică.
Decarbonarea transportului rutier a fost inițial așteptată prin folosirea biocarburanților și a electrificării. Recent însă, îngrijorările legate de sustenabilitatea biocarburanților au limitat folosirea lor. Gazele naturale folosite drept combustibil de transport reprezintă o tehnologie dovedită și ușor de folosit în motoarele convenționale cu combustie, arată asociația Eurogas, în studiul „The sustainable credentials of gas. A study of scenarios to 2050 by using PRIMES”. Pentru autovehicule, care sunt în general folosite pentru călătorii pe distanțe scurte sau medii, GNC prezintă un potențial mare, alături de motoarele hibride sau electrice. Pentru vehiculele grele de transport, care necesită o densitate energetică ridicată pentru a-și transporta marfa, electricitatea nu este potrivită, în schimb gazele naturale pot fi folosite sub forma GNC sau GNL, mai arată Eurogas.
GNC și GNL, printre combustibilii alternativi susținuți de UE
Directiva pentru dezvoltarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi (2014/94/EU) le cere statelor membre să asigure o infrastructură minimă pentru combustibili alternativi precum electricitatea, hidrogenul și gazele naturale. Dezvoltarea pieței combustibililor alternativi a fost ținută pe loc de trei bariere principale, care au funcționat ca un cerc vicios: costul ridicat al vehiculelor, un nivel scăzut al acceptării de către consumatori, precum și lipsa stațiilor de realimentare.
Astfel, directiva a setat un cadru de reglementare pentru GNC care prevede că statele membre trebuie să asigure până la finalul lui 2020 instalarea unui număr suficient de puncte de încărcare accesibile public, cu standarde comune, astfel încât să permită circulația vehiculelor pe GNC atât în zonele urbane, cât și în cele suburbane, precum și în rețeaua principală TEN-T (Trans-European Transport Network). Directiva recomandă cel puțin un punct de încărcare la fiecare 150 km până la finele lui 2025, totuși acesta nu este o cerință obligatorie.
În privința GNL, Comisia Europeană arată că vehiculele pe gaze naturale/biometan oferă astăzi o tehnologie bine dezvoltată, cu performanțe echivalente celor pe carburanți convenționali. Astfel, pentru dezvoltarea LNG în sectorul rutier, directiva cere statelor membre să asigure un număr suficient de puncte de încărcare publice, cu standarde comune, pe rețeaua TEN-T. Directiva recomandă cel puțin un punct de încărcare la fiecare 400 km să fie instalat până la finele lui 2025, cerința nefiind obligatorie. Mai multe detalii despre acest lucru pot fi consultate în documentul Comisiei Europene intitulat „Alternative Fuels. Member State Country Fiches”.
La nivelul UE, tehnologia GNC a fost insuficient dezvoltată, piețele cu cel mai mare număr de vehicule pe bază de GNC aflate în circulație fiind Italia – de departe lider la acest capitol, Germania și Bulgaria, potrivit unui alt raport al Comisiei Europene, publicat în 2019.
Sursa: ec.europa.eu/transport/
În rândul celor 27 de state membre, România se află abia pe locul 20, deși suntem o țară cu rezerve mari de gaze naturale, care ar putea fi utilizate în acest scop. Acest sector nu s-a dezvoltat pe plan local și din lipsa suportului guvernamental, direcționat momentan doar în zona de autovehicule electrice. Sprijinirea prin politici publice a tehnologiei GNC, respectiv GNL ca soluție de transport ar aduce numeroase beneficii pentru industria locală de gaze naturale, pentru consumatori și pentru mediu.