Treci la conținutul principal

BRUA, acronim pentru țările ce iau parte la acest proiect (Bulgaria, România, Ungaria și Austria), reprezintă un important coridor de transport al gazelor naturale, cu posibilitatea curgerii fizice bidirecționale permanente, menit să diversifice sursele de aprovizionare cu gaze naturale și să valorifice gazele naturale din aceste zone.  Acest coridor permite țării noastre să se conecteze la culoarele regionale de transport, accesând rute de transport al gazelor naturale din zona Mării Caspice către Europa Centrală. De asemenea, facilitează accesul României la piețele europene, aspect util în condițiie exploatării resurselor de gaze naturale din Marea Neagră prin proiectele desfășurate de către companiile BSOG și Romgaz în colaborare cu OMV Petrom.

Proiectul BRUA cuprinde mai multe faze:

Faza 1

 

    • Realizarea unei conducte de transport al gazelor naturale Podișor-Recaș, cu o lungime de 479 km, diametru de 32 inch (Dn 800) și presiunea de proiectare de 63 bar.
    • Construirea a 3 stații de comprimare a gazelor naturale (SCG Podișor, SCG Bibești și SCG Jupa), fiecare stație fiind echipată cu câte 2 agregate de comprimare (unul în funcțiune și unul în rezervă), cu posibilitatea de asigurare a fluxului birecțional de gaze.

Faza 2

 

    • Realizarea unei conducte de transport a gazelor naturale Recaș – SMG Horia în lungime de 50 km, diametru de 32 inch (Dn 800) și presiunea de proiectare de 63 bar.
    • Amplificarea stațiilor de comprimare SCG Podișor, SCG Bibești și SCG Jupa, fiecare stație fiind echipată cu încă un agregat de comprimare.
    • Amplificare SMG Horia.

Traseul conductei urmează în general direcția SE-V și traversează teritoriul județelor Giurgiu, Teleorman, Dâmbovița, Argeș, Olt, Vâlcea, Gorj, Hunedoara, Caraș-Severin și Timiș.

 

Sursă foto: Transgaz

Faza 3

Conform site-ului Inițiativei Celor 3 Mări, BRUA Faza 3 susține transportul bidirecțional pe coridorul Bulgaria – Romania – Ungaria – Austria. De asemenea, proiectul BRUA prespune și dezvoltarea pe teritoriul românesc a unei conducte de preluare a gazului din Marea Neagră pe traseul Tuzla – Podișor.

Prin proiectul BRUA Faza 3, se preconizează preluarea unor volume suplimentare de gaze de pe litoralul Mării Negre (care nu vor putea fi preluate de coridorul creat de BRUA Faza 2). Proiectul Tuzla – Podișor constă în construirea unei noi conducte de transport gaze pentru interconectarea litoralului Mării Negre și Nodul Tehnologic Podișor (culoarul BRUA) pe direcția litoralului Mării Negre Amzacea-Vlașin-Podișor.

 

Sursă imagine

De ce este important proiectul BRUA?

Proiectul BRUA ofertă importante beneficii locale și regionale:

 

    • Presupune extinderea rețelei transport al gazelor naturale. „România se conectează la culoarele regionale de transport și își asigură aprovizionarea cu gaze naturale din surse multiple, ceea ce va conduce la un nivel mai ridicat de predictibilitate și securitate energetică. BRUA înseamnă și o cale de acces la piețele europene pentru producția de gaze naturale extrase de țara noastră din Marea Neagră”, conform declarațiilor Transgaz.  Construcția noilor conducte se realizează cu impact minim asupra mediului, de multe ori doar temporar, pe durata lucrărilor propriu-zise.
    • Contribuie la asigurarea aprovizionării cu gaze naturale în regiune, în condițiile întreruperii aprovizionării cu gaze rusești. Este un pas către independența energetică de Rusia și un atu pentru stabilitatea regională.
    • BRUA reprezintă un model de reușită în colaborarea regională și de consolidare a relațiilor de bună vecinătate, cu beneficii de ordin economic.  BRUA este parte a Coridorului vertical, o inițiativă de interconectare a rețelelor de gaze din Grecia, Bulgaria, România, Ungaria și Austria, cu scopul de a prelua o parte din volumele de gaze care ar putea fi disponibile prin infrastructura Coridorului Sudic. Componentele Coridorului Vertical sunt:
    • Interconectorul Grecia-Bulgaria
    • Interconectorul România-Bulgaria
    • BRUA.

 

Sursă foto: Transgaz

Cum s-a desfășurat BRUA Faza 1?

Recepția la terminarea lucrărilor aferente investiției Dezvoltarea pe teritoriul României a Sistemului Național de Transport Gaze Naturale pe coridorul Bulgaria-România-Ungaria-Austria a avut loc în data de 16.08.2021 în localitatea Podișor, județul Giurgiu.

Transgaz a reușit implementarea proiectului BRUA faza 1 cu o economie de 11% față de valoarea bugetată inițial, în principal ca urmare a încheierii contractelor prin proceduri de achiziție transparente, într-un mediu concurențial, fapt ce a condus la atribuirea contractelor sub valoarea estimate.

Gazoductul BRUA faza 1 are în prezent întreaga capacitate de transport rezervată pe direcția spre Ungaria, prin punctul de interconectare de la Csanádpalota (Ungaria) și tranzitează gaze naturale care intră din Bulgaria în România, conform declarației Directorului General Transgaz, Ion Sterian.

Evoluția Fazei 2 a proiectului BRUA

BRUA Faza 2 a fost inclusă pe cea de-a cincea listă a proiectelor de interes comun, alături de alte proiecte românești, cum sunt Depozitul subteran de gaze Depomureș și Depozitul subteran de gaze Bilciureşti.

După adoptarea de către Comisia Europeană, cea de-a cincea listă a proiectelor de interes comun va fi trimisă Parlamentului şi Consiliului European, pentru procedura de acceptare. Includerea pe această listă este importantă pentru a solicita  finanţare în cadrul CEF-Energy.

Ce sunt Proiectele de Interes Comun (PCI)?

Proiectele PCI

 

    • oferă beneficiu semnificativ pentru cel puţin două ţări ale UE
    • cresc competitivitatea, sporesc securitatea energetică a UE şi contribuie la durabilitate.

Asistenţa financiară acordată în cadrul CEF Energy îşi propune să maximizeze valoarea adăugată a acesteia către decarbonizare, conform AGERPRESS.

Lasă un răspuns